Med overgangen til Digitalt Skibsregister (DSRG) vil al registrering af panterettigheder og registrering af ændringer til allerede registrerede panterettigheder indebære, at den digitale registrering er bærer af rettigheden. Der vil således på sigt ikke længere eksistere fysiske pantedokumenter, som er registreret i skibsregistret. Det betyder også, at det bliver muligt at registrere underpant i digitale ejerpantebreve med sikkerhed i skibe. Opmærksomheden henledes på, at for digitale pantedokumenter afløses sikringsakten ”ihændehavelse” af den digitale registrering.
Anmeldelse af nye panterettigheder efter overgangen til DSRG.
Anmeldelse af nye panterettigheder og ændringer til registrerede pantedokumenter skal ske i DSRG med digital signatur.
Du anmelder et pant i DSRG ved at fremsøge, det skib du ønsker at anmelde pant i.
Du kan tilgå DSRG her
Der er udarbejdet en række vejledninger, der nøje forklarer hvordan man kan registrere panterettigheder, ændre og udslette disse. Disse vil blive lagt op her på siden inden idriftsættelsen.
Kravet om digital anmeldelse og underskrift fra udsteder kan kun fraviges, hvis udsteder af dokumentet ikke kan få den nødvendige digitale signatur. Foreløbig accepteres kun signatur med MitID.
Det er muligt at give fuldmagt til en anden, som på vegne af udsteder med sit MitID kan gennemføre anmeldelsen i Selvbetjeningsløsningen, og som kan underskrive anmodning om at registrering sker.
Anmeldelse af ændringer, som modtages af Skibsregistret efter overgangen til DSRG, herunder udslettelse til pantedokumenter, som er registreret på grundlag af et fysisk dokument, skal anmeldes som hidtil med en allonge fasthæftet på det originale, fysiske dokument. Skibsregistret dematerialiserer ved registreringen af allongen, både den anmeldte allonge og det øvrige pantedokument.
Hvis du på et tidspunkt skal bruge et fysisk dokument, som bevis for en digital panterettigheds beståen, kan du via DSRG betale, fx med dankort, for en udskrift af det aktuelt registrerede pantedokument. Prisen er som hidtil 150 kr. for en udskrift. Udskriften er et digitalt verificerbart dokument, som digitalt kan sendes til apostillering hos Udenrigsministeriet, hvis det er nødvendigt.
Ejerpantebreve og underpant
Med overgangen til DSRG er det muligt at registrere underpant i digitale og dematerialiserede digitale ejerpantebreve.
Anmeldelse af underpant, ændring af underpant og udslettelse af underpant sker i selvbetjeningsløsningen i det dokument, underpantet skal registreres i. Der er udarbejdet en vejledning, der nøje forklarer hvordan man kan registrere, ændre og udslette underpant. Disse vil blive lagt op her på siden inden idriftsættelsen.
Hvis du vil registrere underpant i et ejerpantebrev registreret i skibsregistret før overgangen til DSRG, og ejerpantebrevet ikke er dematerialiseret, skal det originale ejerpantebrev påhæftes en allonge påtegning med oplysning om anmelders: navn og adresse, samt om stiftelse af underpant med angivelse af beløb, valuta og med oplysning om underpanthavers navn og adresse. Samtidig med registreringen af underpantet dematerialiseres det fysiske dokument. Efter registrering returneres det dematerialiserede og registrerede ejerpantebrev med allonger til underpanthaver anmeldes til Skibsregistret.
Modsat pantebreve og skadesløsbreve skal originale, fysiske ejerpantebreve registreret før overgangen til digital skibsregistrering indsendes til dematerialisering i skibsregistret senest 5 år efter overgangen til digital skibsregistrering. Hvis dokumentet ikke er indsendt til skibsregistret til dematerialisering inden fristens udløb, vil skibsregistret selv dematerialisere dokumentet. Derefter er dokumentet et digitalt, registreret ejerpantebrev. Det gælder også hvis dematerialiseringen ikke fremgår af det fysiske dokument. Det fysiske dokument er ikke længere bærer af de rettigheder, som følger af registrering i skibsregistret, det er derimod det digitale pantedokument.